STABILNOŚĆ, WIARYGODNOŚĆ, ZGRANY ZESPÓŁ

03.08.2020

W tym roku nasza Firma obchodzi ćwierćwiecze działalności w Polsce. Od 25 lat są też z nami osoby, które tworzyły podwaliny Spółki. Kluczowa wśród nich jest DOROTA GAJDZIŃSKA - DYREKTOR FINANSOWY IGEPA POLSKA, która nie tylko budowała pierwsze struktury Spółki w Polsce, ale przez wszystkie te lata swoim profesjonalizmem, zdecydowaniem i ogromnym zaangażowaniem wspierała rozwój, właściwe funkcjonowanie i pozycję rynkową naszej Firmy.

Poprosiliśmy ją o podzielenie się swoimi refleksjami, spostrzeżeniami i wspomnieniami związanymi z tak długim czasem spędzonym w Igepa Polska.

Jak do tego doszło, że zaczęła Pani pracę w Igepie?

Jako młoda i dynamiczna osoba szukałam nowych, ambitnych wyzwań. Podjęcie pracy w dużej, międzynarodowej spółce jaką jest Igepa odpowiadało moim oczekiwaniom. Spółka otwierała właśnie swoją filię w Polsce, a moim zadaniem miało być nie tylko tworzenie działu finansów, ale udział w budowaniu od podstaw całej Firmy, zarówno pod względem formalnym, jak i organizacyjnym. Zajmowałam się tematami związanymi z rejestracją Spółki w Polsce, umożliwieniem jej startu, przygotowaniem wszystkiego, co jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania podmiotu gospodarczego.

Czy pamięta Pani swój pierwszy dzień w pracy?

Zupełnie go nie pamiętam. To było jednak 25 lat temu. Miałam przed sobą duże wyzwanie, dużą odpowiedzialność. Ale byłam zdeterminowana, pełna zaangażowania i wiary we własne siły. I udało się. Firma powstała i niezmiennie funkcjonuje do dziś.

Jakie były początki Spółki? Ile było osób, jak działała, czym się zajmowała?

Igepa Polska zaczynała jako bardzo mała firma z niewielką liczbą pracowników. Oferowaliśmy produkty z zakresu papierów poligraficznych, kartonów, tektury i papierów biurowych. Spółka powstała w Krakowie i na początku obejmowała swoją działalnością tylko południową Polskę. Jak to się zmieniło przez lata... Teraz zatrudniamy ponad 160 pracowników, działamy w całym kraju, a nasza oferta jest mocno zdywersyfikowana.

Jakie według Pani były kluczowe momenty w rozwoju Igepa Polska?

Ważnym posunięciem było rozpoczęcie działalności na skalę ogólnopolską. W relatywnie krótkim czasie - w latach 1999-2001, uruchomione zostały oddziały we Wrocławiu, Warszawie i Poznaniu. Ze spółki lokalnej przekształciliśmy się w gracza liczącego się na rynku ogólnokrajowym. Wejście w nowe obszary rynku i w nowy segment klientów umożliwiło z kolei utworzenie w 2008 roku działu Viscom, oferującego media dla reklamy wielkoformatowej. Ale chciałam zaznaczyć, że historia Igepa Polska nie składa się z radykalnych przełomów, to głęboko przemyślana ewolucja. Stawiamy na systematyczny, regularny rozwój w długiej perspektywie czasowej.

Myślę, że ważna jest stałość właścicielska Firmy i perspektywiczne planowanie. Czy zgadza się Pani z tym?

Tak, ten sam właściciel przez tyle lat determinuje stabilność decyzyjną i przemyślaną strategię działania. Od początku istnienia Igepa Polska jest w rękach niemieckiej IGEPA GROUP, która funkcjonuje niezmiennie od 60 lat. Brak zmian kapitałowych zapewnił naszej Spółce stabilność i bezpieczeństwo. Ważny jest też fakt, że IGEPA GROUP to międzynarodowy gracz, mający ogromne doświadczenie w branży dystrybucyjnej. Igepa Polska ma od kogo czerpać wzorce. Nasza Firma jest rzetelnym, wiarygodnym partnerem biznesowym osadzonym w strukturach silnej międzynarodowej grupy.

Jakie były dla Pani najtrudniejsze momenty, a które chwile były najlepsze w czasie tych lat?

25 lat to bardzo długi okres czasu. Przez tyle lat przeszliśmy przez różne sytuacje związane z ogólnymi uwarunkowaniami gospodarczymi. Stawaliśmy w obliczu wielu wyzwań. Ale jako finansista uważam, że Igepa Polska była zawsze tak zarządzana, żeby z każdej sytuacji wychodzić obronną ręką.

A najlepsze chwile? Całe 25 lat. Wpływa na to wyjątkowa atmosfera panująca w Firmie, wspaniały zespół zaangażowanych, otwartych, wartościowych ludzi. I to nie tylko wieloletnich pracowników, ale i tych, którzy swoją przygodę z Igepa Polska zaczęli stosunkowo niedawno. Ten zgrany team, podbudowany stałością właścicielską, pozwala w naszej Firmie czuć się dobrze. A 25 lat minęło mi błyskawicznie. Spółka rośnie, są nowe wyzwania. Jest co robić, więc czas leci bardzo szybko.

Czy Pani lubi swoją pracę? Ludzie i stabilny właściciel z pewnością mają duży wpływ na fakt, że jest Pani z Igepą już tyle lat?

Ja bardzo lubię swoją pracę, dobrze się w niej czuję i dobrze funkcjonuję. Ogromnie ważne jest też dla mnie identyfikowanie się ze sposobem prowadzenia Spółki przez jej niemieckich właścicieli, z ich wartościami i uczciwością biznesową. Przejrzystość, wiarygodność, rzetelność to wartości, które zawsze Igepie przyświecały. Wspominałam już o absolutnie unikalnej atmosferze w Firmie. To ludzie są siłą Igepy. Oni budują wartość Firmy. Nie do przecenienia jest ich chęć działania, podejmowania wyzwań, współpracy i wzajemnego wspierania się. Igepa Polska cały czas się rozwija, więc rekrutacje nowych pracowników są częste. Te osoby szybko się u nas aklimatyzują i wpisują w nasze wartości oraz zwyczaje panujące w Firmie. Mamy dużą grupę pracowników młodych. Mają się od kogo uczyć i od kogo czerpać wzorce. Nie tylko w zakresie doświadczenia zawodowego, ale też pewnego spojrzenia na świat i sposobu funkcjonowania w zespole. Z kolei oni wnoszą do naszej Firmy świeżość, nieszablonowość i nowe pomysły. 

Jak Pani patrzy na Firmę z perspektywy branży, w której ona działa?

Zarówno w branży poligraficznej, jak i mediów dla reklamy wielkoformatowej, jest dużo wyzwań i duża konkurencyjność. Kilku międzynarodowych dystrybutorów walczy o ten sam rynek. Dla firmy działającej na tym rynku kluczowa jest optymalizacja procesów działania oraz optymalizacja kosztowa na różnym poziomie działania. W Igepa Polska mamy te dwa kluczowe czynniki doskonale prowadzone.

Czy kobiecie jest trudno pełnić kierowniczą funkcję?

Nie widzę różnicy między pełnieniem takiej funkcji przez mężczyznę, czy przez kobietę. Kluczowe są kompetencje. Nigdy praca nie przeszkadzała mi w życiu osobistym. Wszystko jest do pogodzenia.

 

Bardzo dziękujemy za rozmowę.